■Entrance ─ 崩落の受皿(蹲踞)


通常の展示ブースが変質し、外部との新たな関係をとり始めたエントランスには、天空の崩落を受け止めるかのごとく半球の皿が点在している。

有楽町側のエスカレーターでガラスホールに降りると、正面にNiCAFのチケットブース(赤坂氏設計)がある。その右手から入る「Entrance」は、アートフェアーを象徴する展示 ブーがモチーフとなり、その解体と再構築つまり閉鎖空間から開放空間への露地が設計されている。
Entrance各所には「崩落の受皿」と題された、ステンレス製の半球写真が置かれている。これは鏡面に磨かれた内側に写真乳剤を塗り、針穴の開いた蓋をして、この位置で 撮影した写真を定着させたものである。四方を囲まれた坪庭に置かれた蹲踞(つくばい)の水面のように上空を映し出し、且つ定着する。

←Back      Plates→

■Entrance − Receptor of Destruction (Tsukubai)

NICAF’s ticket booth (designed by Akasaka) is in front of the escalator on the Yurakucho side, one floor below ground. The motif of the work, entitled “Entrance,” is an exhibit booth that symbolizes art fairs, and can be entered from the right hand side. With the of dismantling and reconstructing art fairs, a passage was designed to guide viewers from a closed space to an open space. Placed on the floor in various parts of “Entrance” is a series of works entitled “Receptor of Destruction,“ which are photos fixed on hemispheric stainless steel. Photographic emulsion was applied to the inside of each work, polished to a mirror-smooth state. The photos were fixed via a lid with a pinhole, and placed in the same positions as they are now exhibited. These works, which reflect and fix the sky above, are similar to the surface of the water found in the tsukubai (washbasins) in Japanese courtyards, and are enclosed at the further end of the space of this work.

←Back      Plates→